Beszámoló az SZTE Móra Ferenc Szakkollégium NTP-SZKOLL-24-0077 sz. pályázatának szakmai megvalósításáról. Szakkurzusok, szakszemináriumok, középiskolás programok, közösségi és kulturális rendezvények, szakkollégiumi periodika.
Szakkurzusok, szakszemináriumok, középiskolás programunk:
2024 őszén indítottuk a „Tudományos gondolkodás és vitakultúra a pszichológiában” kurzusunkat. A kurzus célja elsősorban az volt, hogy a pszichológushallgatók a pszichológia- és tudománytörténet lencséin keresztül perspektívába helyezzék a 20. század jelentősebb és megosztó kutatásait, ezek kiértékelésével és megvitatásával fejlődhessen kritikai érzékük és vitakészségük. Az első előadásokon a hallgatók betekintést kaphattak a tudomány kialakulásába a korai civilizációktól a pozitivizmusig, felvilágosodásig, majd a pszichológia kialakulásába az első pszichológiai iskola megalapításától napjainkig, belefoglalva a főbb pszichológiai irányok kibontakozását is. A történelmi áttekintést követően a kurzus során a hallgatóknak olyan 20. századi pszichológiai kutatásokat kellett feldolgozniuk, mint Zimbardo stanfordi börtönkísérlete, az Millgram autoritás vizsgálata, Asch komformitás vizsgálata. A hallgatóknak egyrészről történeti kontextusba kellett helyeznie a vizsgálatokat, kiértékelniük, hogy milyen okok tették indokolttá ezeknek a lefolytatását, majd alaposabb utánanézést követően arról kellett diskurzust tartaniuk, hogy a kutatások mennyire voltak eredményesek, mit adtak a pszichológia tudástárához és a tudományos gondolkodáshoz, milyen további kérdéseket vetettek fel, milyen etikai szempontok mérlegelendőek az akkori kor és a jelen kontextusában, valamint mi lett ezeknek a kutatásoknak az utóélete.
A kurzusra vendégelőadó (Dr. Szokolszky Ágnes) is érkezett, aki két előadása során betekintést adott a pszichológia tudományának módszertani határaiba és kérdéseibe, valamint a lehetséges jövőjébe, megemlítve a mesterséges intelligencia potenciális szerepét is. A kurzus alkalmas volt a pszichológushallgatók tudományos gondolkodásának a fejlesztésére, történelmi ismereteik mélyítésére, valamint a pszichológia tudományos kereteinek, mint a bizonyíték alapú tudás, tudományosság és áltudományosság határai, pszichológia kialakulásának és formálódásának társadalmi és történelmi összefüggései, jobb megértésére, ezzel is tovább erősítve a kritikai gondolkodásra, tudományos érvelésre és diskurzusra való készségeket.
2025 tavaszán a modern digitális technikákhoz kapcsolódó kutatások megismertetésének és elsajátításának szándékával indítottuk a ” Digitális eszközök és módszerek a természet- és társadalomtudományokban szakkurzusunkat. Az első két foglalkozáson régész előadóink (Kiss-Bíró Gyöngyvér és Pintér-Nagy Katalin) a múzeumi adatbázisok használatáról valamint a lelőhely felderítés és felmérés digitalizációs feldolgozásáról beszéltek, ezt követően a Magyarságkutató Intézet és az SZTE archeogenetikusai (Schütz Oszkár, Török Tibor, Varga Gergely István) mutatták be, hogy a különböző digitális technikák segítségével a kinyert DNS statisztikai analízisével nem csak az egyén, de az általa reprezentált közösség eredetére és vándorlására is fényt deríthetünk, és mindez értékes információkkal láthatja el az emberi közösségek történetét kutató társtudományok kutatóit.
Végül az antropológusok nemzetközi mércével is egyedülálló kutatásaiba kapcsolódhattak be a hallgatók, az előadók bemutatták, hogyan lehet arcrekonstrukciót készíteni a digitális térben a 3D modellező program segítségével. A kurzus részeként a hallgatók bekapcsolódhattak egy izgalmas vitaesetbe, ahol a mohácsi csata áldozatainak tömegsírfeltárása kapcsán régész, antropológus, történész mutatta be a világon egyedülálló feltárás aktuális eredményeit.
Középiskolás programunk keretében tájékoztatókat tartottunk nyílt napokon, részt vettünk kvízekkel, feladatokkal, bemutatókkal a HISchool rendezvényein, közreműködtünk a CanSat országos verseny felkészítőkön, konferenciáinkon 7 középiskola képviseltette magát előadásokkal, 2024 őszi konferenciánkon közel 50 középiskolás hallgató vett részt, akiknek bemutattuk a szakkollégiumot és népszerűsítettük a kutatói pályát, szakkollégiumi napot tartottunk a ECOCAMP és a LEMMA középiskolás táborokban.
A pályázathoz kapcsolódó foglalkozások, vitaestek, műhelyek
2024 őszén vitaestet szerveztünk a Görgey kérdésről, az amerikai választásokról, a regionális versenyképesség területi jellemzőiről, 2024 tavaszán pedig civilizációnk fejlődési korlátairól, a gazdasági szerkezetváltás dilemmáiról Közép-Kelet-Európában, a magyar gazdaság versenyképességéről, a nyomtatott és online sajtó helyzetéről, az energiapolitika aktuális kihívásairól és a Covid utáni fiskális politikáról. A Vitaestjeinken a moderátor az esetek többségében a programban résztvevő szakkollégistáink közül kerül ki, a beszélgetés vezetése vagy a vita koordinálása örök élményt, igazi kihívást jelentett a moderátor számára.
2024 őszén hét (TensorFlow, mentor kurzus, kedvenc témám, biotechnológia, kommunikációs tréning, stresszkezelés tréning, űrtechnológia), tavasszal négy (bioinformatika, önismereti trénig, kreatív írás, jogi esetek) foglalkozást szerveztünk.
Ősszel került sor a mikrotanítás foglalkozásainkra, ahol a pedagógusképzésben részt vevő hallgatóinknak kellett önállóan egy bemutató órát tartaniuk, majd az óra után a jelenlevőkkel megbeszélhették az óra pozitívumait és az esetleges hibákat. A két féléves kreatív írás foglalkozásainkon a hallgatók egy-egy megadott témához kapcsolódóan alkottak írásműveket, majd olvasták fel és beszélték meg a kurzusvezetővel. A foglalkozásokat ismert kortárs író (Szilasi László) segítette tanácsaival, kritikáival az alkotókat, hozzájárulva hallgatóink nyelvhasználatának, fogalmazáskészségének, szépírói ambícióinak fejlesztéséhez. Informatika és a természettudományok iránt érdeklődő hallgatóink tudását és készségfejlesztését szolgálták 2024 őszén a TensorFlow majd 2025 tavaszán a Bioinformatika foglalkozások, ahol a résztvevők saját laptokjukat használva az órákon tanultak és a kiadott majd az órán átbeszélt házi feladatokon keresztül bővíthették tudásukat. Különösen a biológusok tartották hasznosnak a bioinformatika foglalkozásokat, mert az egyetemi képzésen túlmutató, a munkaerő piacon is elismert tudás birtokába juthattak. A kommunikációs, stresszkezelő és önismeretei tréningeken a vezető pszichológus kérdések, tesztek, feladatok, szituációs játékok egyéb speciális módszerek segítségével beszélte át és keresett megoldást a hallgatókat is érintő problémákra. A kedvenc témám és a közjogi ismeretek foglalkozások a prezentációs és előadói készségek fejlesztésével a konferencia előadások, tudományos témák feldolgozásának megkönnyítését segítették elő. Műhelyeink, kutatóklubjaink a résztvevők szakmódszertani ismereteit, kutatói pályára történő felkészítését szolgálták, de hallgatóink megismerkedhettek mérőműszerek használatával, és a laborfoglalkozásokon gyakorlati tapasztalatokat is szerezhettek.
A pályázathoz kapcsolódó kiadványok
A pályázat keretein belül jelent meg a Móra Akadémia szakkollégiumi periodika 14. kötete A kötet az elmúlt évek hagyományainak megfelelően „szakkollégium közi”, igaz most is többségben vannak a szegedi szerzők tanulmányai, de a szerzők között budapesti és pécsi szakkollégistákat is köszönthetünk. A 14. kötet 9 tanulmánya rendkívül heterogén, egymástól nagyon eltérő tudományterületekről (jogtudomány, politológia, filozófia, biológia, csillagászat) választottuk a tanulmányokat. A 133 oldalas tudományos besorolású szakmai kiadványban fele-fele arányban találkozunk a társadalomtudományokkal (jogtudomány, jogbölcselet, egyháztörténet, filozófia, politológia) és természettudományokkal (biotechnológia, biológia, csillagászat, űrtechnológia) kapcsolatos tanulmányokkal.
A kiadvány elérhetőségei:
MTMT-ben elérhető: https://m2.mtmt.hu/gui2/?mode=browse¶ms=publication;36272463
Online a teljes kiadvány megtekinthető itt: https://acta.bibl.uszeged.hu/88338/1/moraakademia_014.pdf
A pályázathoz kapcsolódó közösségi, kulturális rendezvények:
2024. október 2-án szerveztük a Szakkollégiumunk közösségi, kulturális életének egyik fontos eseményét, az Öntevékeny Csoportok Éjszakáját, ahol 13 csoportunk (szakkollégiumi színpad, stúdió, rádió, könyvtár, rajzkör, kézműves kör, társasjáték és szerepjáték kör, színjátszó kör, Móra kórus, Móra filmklub, kártyakör, Biblia-kör, sakk-kör), mutatkozott be és toborzott hallgatókat egy egész éjszakás program keretében. Tökfaragó versenyünkön (2023. október 26.) 30 induló számára biztosítottunk faragható tököket, a zsűrinek nem volt könnyű dolga dönteni az ötletes, kreatív alkotások között. A rendezvényen volt tombola, közönségszavazás, a kézművesek jóvoltából fantasztikus díszletek, és az eredményhirdetésen fantasztikus hangulat. 2024. november 06-án került sor Összművészeti Estünkre, ahol vállalkozó kedvű hallgatóink elsősorban saját verseikkel, prózai alkotásaikkal léptek fel. A versek mellett hangszeres zenei és énekprodukciókat is hallgathatott a szépszámú közönség, de egy fantasztikus balett bemutató is a program része volt. Fellépett a Móra kórusa, voltak humoros előadások és egészen lenyűgöző zenei előadások is. https://www.youtube.com/watch?v=dUpGux0MWpU&t=1775s https://www.youtube.com/watch?v=mcQSt1N_lZs
A kollégium alagsorában hallgatóink festményeiből, rajzaiból nyílt kiállítás, a kávézóban pedig szakkollégistáink kézműves alkotásait tekinthették meg az érdeklődők.
2025. március 26-án tartottuk nagy hagyományokra visszatekintő kulturális rendezvényünket, a Móra Ki Mit Tud-ot. 4 kategóriában (vers-próza, ének, hangszeres zene, egyéb) 16 produkció keretében közel 50 szakkollégistánk mutatta be tehetségét. Az idei rendezvény a szakavatott zsűri megítélése szerint is kiemelkedő volt, szinte csak kiváló produkcióknak tapsolhatott a szépszámú, lelkes közönség. Különösen az ének és hangszeres zene kategóriák voltak elképesztően magas színvonalúak, de a vers próza kategória kiváló előadásai is az elmúlt évek legjobb produkciói közé tartoztak.
2024. április 03-án szakkollégiumi sportnapot tartottunk, ahova Szeged összes szakkollégiumát meghívtuk. A tavalyihoz képest nőtt a résztvevő szakkollégiumok száma, a csapatsportágakban volt, hogy 5 szakkollégium mérte össze tudását. A rendkívül jó hangulatú rendezvényen nyolc sportágban versenyeztek a résztvevők (fiú foci, röplabda, streetball, kidobó, fiú és lány ping-pong, csocsó, sakk és sörpong). A 4 napos hagyományos Móra Szakkollégiumi Napokon szakkollégistáinknak, számos előfeladattal kellett megbirkóznia, kreatív ügyességi feladatokat oldottak meg, városi vetélkedőn, szellemi vetélkedőn, kulturális és sportrendezvényeken mérték össze tudásuk.
A szakmai programokról képek elérhetők:
A közösségi, kulturális programokról képek elérhetők: