Az SZTE Móra Ferenc Szakkollégium hallgatói az alábbi szakkurzust és szakszemináriumot teljesítették a 2017/18-as tanévben az NTP-SZKOLL-17-0029. számú pályázat keretein belül.
Genetikai csemegék, vezeti: Prof. Dr. Maróy Péter
2017/18 első szemeszter
A kurzus tematikája a genetika és molekuláris biológia a genom szekvenálások eredményei értelmezése során felvetődő nyitott kérdéseket mutat be, és alternatív magyarázatokat keres abból a célból, hogy felkeltse a hallgatók érdeklődését a biológia megválaszolatlan kérdéseire.
Tematika:
A genom és a DNS sorrend genetikai és molekuláris biológiai
értelmezése.
Mi mundent tanulhatunk a teljes genom sorrendekből?
Világok a génaktivitás elemzésén túl.
A metamorfózis, ahogy én látom.
Saját gének és a szimbionták koncertje.
Az emlős mikrobióm sokrétű fiziológiai hatása.
Magasrendű idegműködés trónfosztása.
Az idegrendszer működés genetikai boncolás eredményei.
A foglalkozások két órásak
A szakkurzus óraszáma 16 óra
NTP-SZKOLL-17-0029
Esettanulmány-feldolgozás szakkurzus vezeti: Kiss Gábor Dávid, PhD
2017/18 második szemeszter
A szakszeminárium célja egy szimulált vállalat devizás kitettségének bemutatása, elemzése és kezelésére alkalmazott stratégiák bemutatása.
Tematika:
Az esettanulmány ismertetése. Feladat: hallgatói megoldási javaslatok kidolgozása a vállalat nyereségességének fokozására
A vállalat profittermelő képessége a devizaárfolyamok függvényében – az eredeti állapot és a hallgatói javaslatok nyomán átalakított vállalat érzékenységvizsgálata
A Ceteris paribus forgatókönyvek és historikus árfolyampárok alkalmazása. Feladat: a hallgatói megoldási javaslat érzékenységének tesztelése az órán látottak alapján.
Deviza-kitettség típusai, ezen belül is a tranzakciós kitettség. A tranzakciós kitettség fedezési stratégiái: nem fedezés, teljes kitettség fedezése, szelektív fedezés. A fedezési stratégiák gyakorlata: határidős árfolyamok (portfolio.hu adatbázis segítségével valós határidős árfolyamok számítása), opciós díjak (Excel segítségével), Value at Risk jelzések (Excel segítségével). Melyik stratégia volt a múltban a legcélravezetőbb a vállalkozás számára? Feladat: a hallgatói megoldási javaslathoz legjobban illeszkedő stratégia kiválasztása az órán látottak alapján
Eszközfinanszírozás: mérleg eszköz-oldali átrendezésével vagy idegen-tőke finanszírozás segítségével. A pénzügyi lízing. Az egyes stratégiák hatása a vállalat profittermelő képességére és árfolyam valamit kamat kitettségére. Feladat: a hallgatói megoldási javaslathoz legjobban illeszkedő eszközfinanszírozási eljárás kiválasztása
Rövid távú finanszírozás: mi történik, ha a vállalkozás költségei havonta merülnek fel, míg bevételünk csak az év végén realizálódnak? Feladat: a hallgatói megoldási javaslathoz illeszkedő rövid távú finanszírozási lépések hatása a vállalat eredményességére
Vállalat értékének meghatározása: diszkontált cash-flow számítás, a goodwill-alapú számítás, a devizaárfolyam hatásának beemelése, bizonytalanságok a CAPM esetében. Feladat: a hallgatói megoldási javaslatban szereplő vállalat értékének kiszámítása
A hallgatói csapatok által végrehajtott módosítások prezentációja, a legnagyobb értéknövekedéssel járó javaslatcsomag kiválasztása.
A foglalkozások két órásak
A szakszeminárium óraszáma: 16 óra
Teljesítés:
Hallgatói csapatok közös munkája, maximum 3 fő alkothat egy csapatot.
A pályázat keretében két szakkurzus lebonyolítását vállaltuk
A tanév első szemeszterének szakkurzusát Prof. Dr. Maróy Péter, az SZTE Biológia Doktori Iskolájának emeritus professzora tartotta.
A kurzus célja az volt, hogy bemutassa a genetika legújabb irányait, ízelítőt adjon az aktuális kutatások eredményeiből. A kurzus során a hallgatók megtudhatták, hogyan lehet a DNS-ből origamit „szerkeszteni” és, hogy mi a genetikai sivatag. Maróy professzor bemutatta, milyen fiziológiai sajátságoknak köszönheti a medveállatka extrém túlélőképességét: hogyan élheti túl e parányi jószág a kiszáradást, a megfagyást, az űrutazást szkafander nélkül. Szóba kiderült, hogyan képes a kétpettyes polip átszerkeszteni az RNS-eit, és kiderült a „behemótok” titka is: milyen javítómechanizmus révén képes a kék bálna sokkal hatékonyabban kiküszöbölni a rákos megbetegedéseket, mint a nála jóval kisebb tömegű ember. A kurzuson a professzor úr elmúlt években, az USA-ban végzett kutatásairól is beszélt, olyan témákról, eredményekről, melyek még nem jutottak el az egyetemi oktatás kerettanterveibe.
A második félévben a Dr. habil. Kiss Gábor Dávid által vezetett Esettanulmány megoldás kurzust vehették fel az érdeklődő hallgatók.
Az órákon egy kitalált nemzetközi utakon mozgó magyar vasúttársaság, a Flatland Trans Nyrt. gazdasági helyzetét elemezték a résztvevők. A kurzus keretében a hallgatók megismerhették a társaság gazdálkodásának jellemzőit, szervezeti felépítését és 3 operatív szintjét. A félév során számos új módszert próbálhattak ki a résztvevők, olyanokat, amelyekkel a hagyományos egyetemi keretek között még nem találkozhattak (pl. a csőd kockázatának kiszámítására az ismertebb, Altman féle Z-mutató mellett az Ohlson féle O-értéket, a devizás opcióinak beárazására a Black-Scholes formulát).
A pályázat keretében 6 vitaestet, kerekasztal beszélgetést szerveztünk. Az első szemeszterben a Nézőpont Intézettel és Szegedi Politológus Hallgatók Szervezetével kerekasztal beszélgetés keretében a magyar választási rendszert jártuk körbe, a második félévben pedig a 2018-as választásokról, a média szerepéről szerveztünk vitaestet. Oktatáskutatók bevonásával a hátrányos helyzetű diákok iskolai szocializációját vizsgáltuk meg, és folytattuk az előző félév népszerű irodalmi beszélgetéseit is. A második szemeszterben az 1848-as forradalomról beszélgettünk meghívott vendégeinkkel. Vitaestjeinket Isaszegi János tábornok migrációt és a 21. századi konfliktuszónákat bemutató előadásával zártuk.
Foglalkozásaink közül a tanár és pszichológia szakosok stressz és konfliktuskezelés témakörökben mélyülhettek el, az SZTE Életvezetési Tanácsadó Központjának közreműködésével pedig a hallás és látáskárosultak, valamint az autisták helyzetével ismerkedhettek meg hallgatóink, és kaptak leendő segítőként professzionális képzést. A környezettudatosságra ökológiai foglalkozásaink (Természetvédelem, Etnikai, nemzetiségi viszonyok a határon túli magyar borvidékeken, Városökológia) keretében próbáltuk meg felhívni hallgatóink figyelmét. A téma meghatározó szakemberei közreműködésével a mesterséges intelligencia fejlődésében rejlő előnyöket és veszélyeket is megismerhették érdeklődő diákjaink.
Előadók meghívásával, kutatószemináriumként folytatta munkáját a lézerfizikai műhelyünk. Pszichológus műhelyünk ebben a tanévben a sportpszichológia felé nyitott, biológusaink a mikrobiológia rejtelmeibe mélyültek el. Újra indult nyelvészműhelyünk a nyelvfilozófia és írásrendszerek témakörökben kutatott, induló informatikus klubunk pedig a műszaki informatikára koncentrált.
Szakkollégistáink közül több mint ötvenen adtak elő szakmai konferencián, többségük a Móra Ferenc Szakkollégium által szervezett I. Nemzetközi Interdiszciplináris Konferencián mutathatta be kutatásait, de képviseltettük magunkat az Eötvös Collegium, a Bolyai Szakkollégium konferenciáin, az Eötvözet, a Tavaszi Szél és a Kubinyi András emlékére szervezett konferencián is, szakkollégistánk, Izing Máté pedig a hagyományosan Lakitelken rendezett Fiatal Politológusok Konferenciáján ért el első helyezést. Hallgatóink konferencia részvételét útiköltség hozzájárulással segítettük.
413 oldalon jelent meg a Móra Akadémia 5. kötete a Szakkollégiumi füzetek sorozatban. Az interdiszciplináris kötet 29 tanulmányának szerzői között a Móra Szakkollégium hallgatói mellett ELTE Eötvös Collegium és Illyés Szakkollégium, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Biztonságpolitikai Szakkollégium, a pécsi Szentágothai, Wislocki és a Kerényi Szakkollégiumok, valamint kolozsvári Mikó szakkollégium hallgatóinak munkája is megtalálható
A Móra Nyúz negyedévente megjelenő kiadvány cikkei, tudósításai a Szakkollégiumi Mozgalom aktuális történéseit, egyes szakkollégiumait, valamint a Móra Szakkollégium közéleti, szakmai és kulturális eseményeit mutatták be.
Folytatódott honlapunk fejlesztése. A szakkollégium program keretében került sor a Pannonhalmát, Győrt, Szombathelyt, Lékát, Kőszeget és Székesfehérvárt érintő szakmai kirándulásunkra. Kulturális programjaink közül idén is jó hangulatú volt az Öntevékeny Csoportok Éjszakája, ahol 10 csoport egész éjszaka szórakoztatta az érdeklődőket, a Kollégiumi Ki Mit Tudunk pedig évek óta egyik legsikeresebb kulturális rendezvényünk. Idén 14 produkciót láthatott a lelkes közönség. Sikeres és nagyon sok szakkollégistát megmozgató rendezvényünk volt a Kollégiumi napok is.
A tehetséggondozó programmal a szakkollégisták szakmai kibontakozását, kulturális életének színesebbé tételét kívántuk megvalósítani. Rendezvényeinken hallgatóink aktuális problémákat vitathattak meg, előadhatták kutatásaikat, illetve lehetőségük nyílt szakmai kötetben való publikálására is